הגיל הרך

כשמדברים על הגיל הרך למעשה מדברים על גילאי 0 עד 6 שנים.


ישנה התייחסות מיוחדת לגיל הרך היות והילדים בגיל הזה גדלים מהר מאד,
ההתפתחות הביולוגית, הקוניטיבית, הריגשית והחברתית נבנים ומתפתחים ולמעשה מעצבים את אישיות האדם ואת האדם הבוגר שיהיה.

שלב הספרציה – אינידיווידואציה

סביב גיל שנה וחצי הילד מתחיל ללכת ומגלה את יכולתיו ואת השפעתו על העולם סביבו. בשלב זה הוא מתנסה בהיפרדות ובניצנים של עצמאות.
יכולת זו מאפשרת לו בדיקה של גזרות הגבול שלו והתחלה של גיבוש האישיות האינדיבידואלית שלו, "העצמי" שלו והפיכתו לאדם יחיד ומיוחד.
חשוב מאד שהסביבה תהיה סביבה תומכת ותאפשר זאת.

עוד על מאפייני הגיל הרך

  • אגוצנטריות (אני במרכז והעולם סובב סביבי).
  • מוטיבציה חזקה לעצמאות.
  • תחושת כל יכול.
  • סרבנות ועקשנות.

אלו רק חלק מהמאפיינים שעשויים להוביל את ההורה והילד למאבקי כוח ולקלקול האמון והיחסים ביניהם
במידה ולא מקבלים הדרכה ומתנהלים בהתאם בסיטואציות החדשות והמתסכלות שעולות ביום יום ושכל הורה מכיר,
כמו: לא רוצה להתקלח, לא רוצה לצחצח שיניים, לא רוצה לחגור חגורת בטיחות באוטו, רץ לכביש וכו'.

 

מהם האתגרים העומדים בפני ילדים בגיל הרך?

  • רכישת מימנויות מוטוריות.
  • רכישת השפה.
  • גמילה מחיתולים.
  • גמילה מהנקה.
  • גמילה ממוצץ.
  • הולדת אח חדש במשפחה.

להורים תפקיד מכריע בגיל הזה, החל מעצם הנוכחות הפיסית המתבקשת דרך דרכי ההתמודדות
עם האתגרים הנזכרים מעלה ואופן התגובה כלפי הילד בסיטואציות יום יומיות.

הסמכות ההורית נבנית ומתהווה כבר בגיל הרך ועל כן רצוי מאד להיעזר בהדרכות בקבוצה או באופן פרטני
על מנת להבין את עולמו של הילד וללמוד את רזי מקצוע ההורות.

הידע נותן להורה תחושת וודאות וביטחון בדרך שלו וכך הסמכות שלו נבנית.
אין זה אומר שהורה שלא למד לא יכול להיות הורה טוב אלא שהורה שנתן לעצמו הזדמנות לעצור רגע,
להתבונן על ההורות שלו, לפגוש את הילד שבו פוגש את הילד שלו ולא נבהל יש לו סיכויים גבוהים מאד
להיות הורה הכי טוב שיכול להיות, למצות את הפוטנציאל ההורי שלו באופן מקסימלי. 

הרצאות מומלצות להורים לילדים בגיל הרך: 

"סמכות הורית וגבולות – לא רק לומר לא" (מומלץ להורים לילדים מגיל שנה ואילך)
על מנת להיות דמות סמכות מופתית על פי מודל  הסמכות השלמה (אריה טבעון) נדרש מההורה להבין כי הסמכות היא אינה נוקשות. הסמכות מכילה בתוכה ייצוגים שונים, שיחד יוצרים את הסמכות השלמה. בהרצאה ההורים ילמדו כיצד לייצר שיתוף פעולה עם ילדם, מהו ק.ש.ר וכיצד קשר טוב עם הילד יכול לסייע כבסיס להצבת גבולות. נדון באופן ההקשבה לצרכי הילד, מהי הקשבה אמפטית וכיצד להתמודד עם כעס והתקפי זעם הנלווים בדרך כלל להצבת הגבול. ההרצאה מלווה בהרבה הומור ואמפתיה ובדוגמאות רבות מחיי היום יום בהתאמה לקבוצת הגיל המדוברת.

"לגדל ילד בטוח בעצמו" – על ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי (מומלץ להורים לילדים מגיל שנה)
כל ההורים רוצים לדעת כיצד להעניק לילדם ביטחון עצמי, דימוי עצמי חיובי והערכה עצמית חיובית. אז איך עושים את זה? ביטחון עצמי לא נותנים, ביטחון עצמי פשוט לא לוקחים. בהרצאה זו ההורים ילמדו כיצד לתמוך בילדם ולגרום לו להבנות 'עצמי בטוח' תוך בניית יחסי אמון עם הילד וקשר מיטיב וכן נדון בתרומה של המסגרת החינוכית לעניין. הרצאה שהיא חובה לכל הורה!

"לגדל ילד חברותי" – השגת שיתוף פעולה עם הילד (מומלץ להורים לילדים בגילאי 1-6)
אחד הדברים החשובים ביותר שהורה רוצה לצייד את ילדו לחיים הוא ילד חברותי. בהרצאה זו נדון בהתפתחות החברתית של הילד מינקות עד לגיל הילדות המוקדמת, כיצד לזהות את הייחודיות של הילד, כיצד ללמד אותו להיות חלק מקבוצה, כיצד להתמודד עם קונפליקטים ומריבות בחייהם של ילדים וכיצד לטפל בקשיים בתחום החברתי ואיפה המקום של המסגרת החינוכית בעניין. בהרצאה זו ההורים יקבלו הסברים והכוונה להתמודדות עם אתגרים אלו.