התפתחות התינוק – התפתחות תינוקות

במאמר זה תמצאו כל מה שאתם צריכים לדעת על התפתחות תינוקות. לכן מומלץ לקרוא עד הסוף (השתדלתי שיהיה כמה שיותר קצר וקולע).

התפתחות התינוק מעסיקה כל הורה, בין אם מדובר בילד השלישי או השישי.
הדאגה להתפתחות התינוק חוצה תרבויות, זמנים, סגנונות הורות ועוד.

הורים רבים נוטים לחשוב כי בעת פיתוח מיומנות חדשה אשר נרכשת אצל ילדם, הוא שוכח את המיומנות הקודמת אותה צבר אל תוך ארגז הכלים הפרטי שלו.
לא כך הדבר, התינוק מתמקד כרגע במיומנות החדשה ולכשסיים ויצלח גם אותה ישובו אליו גם המיומניות הקודמות.

חשוב להבין, כל פעולה/מיומנות חדשה הנרכשת על ידי ילדכם מצריכה התגייסות והכנה מוקדמת של שרירי הגוף ותכנון התנועה.

היו סבלניים, אל תדחפו אותו למקום בו איננו יכול/מסוגל עדיין,
אל תשדרו כעס/אכזבה מכך שרכישת המיומנות לוקחת לו מעט יותר זמן מילד אחר,
ספקו לו סביבה תומכת ובטוחה.

התפתחות התינוק משתנה משלב לשלב לאורך התפתחותו,
אך זה יתקיים רק לאחר שמוחו, כוחו הפיזיולגי והקורדינציה יהיו מוכנים לכך בתיאום מושלם!

 

בגיל הינקות ההתפתחות מורכבת מהסתגלויות ראשונות, התפתחות קוגניטיבית והתפתחות ריגשית וחברתית:

  • הסתגלויות ראשונות 

    על התינוק לצלוח את השבועות הראשונים לחייו, גזים, שיניים, הרגלי שינה יעסיקו בדרך כלל מאד את ההורים.
    הקושי של התינוק יכול להתבטא באי נוחות, אי רצייה, בכי רם, איכות שינה ירודה.
    יחד עם זאת מתלווה אצל רוב ההורים תחושת דאגה וחוסר אונים מחוסר היכולת לעזור באופן ממשי לתינוק.
    מיומנויות מוטוריות של התינוק והגדילה הפיזית, מערכת החישה,
    התפתחות יכולות התפיסה גם הם מעסיקים מאד בחודשים הראשונים את ההורים.
  • התפתחות קוגניטיבית 

    התפתחות מושג האובייקטים, התפתחות הזיכרון, השפעת ההקשר החברתי,
    כל אלו מעלים את חשיבות הגירוי ויעילותו ולכן הרבה הורים מבלים שעות רבות ברכישת אוניברסיטה מפוארת,
    מעודדי זחילה ועוד מיני אינסטרומנטים שמעוררים את התינוק וממריצים אותו לכבוש את היעד הבא.
    הסביבה המתאימה ביותר להתפתחות הקוגניטיבית היא זו המעניקה לתינוק הזדמנות לחקור את העולם
    בדרכים המתאימות לרמת התפקוד הנוכחית שלו.
  • התפתחות רגשית וחברתית 

    חרדת זרים, חרדת נטישה, כניסה למסגרת חינוכית, כל אלו  וודאי מעוררים את שרירי הבטן שלנו להתכווץ
    רק לנוכח המחשבה על אופן ההתמודדות עימם. לרוב, ההבנה שמדובר בשלב פסיכולוגי התפתחותי תקין מקלה
    במעט את רגשות האשמה שלנו, ההורים. איכות הטיפול והביטחון בהתקשרות הן המשימות של ההורים בשלב הזה,
    חשוב מאד להעמיק בלמידת 'מודל ההתקשרות'  כדי להבין שיש לתת מענה תמידי לבכי של התינוק וזאת על מנת למנוע
    בעיות בפרידות ובמעברים, כמו כן יש לאפשר היצמדות התינוק בתקופות מסויימות עד שהפחד חולף.

 

התפתחות התינוק – תהליך ההתפתחות מהולדתו עד גיל שנה

  • במהלך החודש הראשון –
    ישן כשני שליש מהיום, אגרופיו סגורים, תנוחתו המועדפת היא מעורסלת כפי שהתרגל ברחם.

  • לקראת סוף החודש הראשון –
    מתחיל להחזיק את ראשו אך עדיין נשמט לאחור, מזהה מקור אור, ער לרעשים.

  • במהלך החודש השני 
    מחייך, מזיז את ידיו אל עבר מרכז גופו, ער לצלילים ותנועות בסביבתו, יוצר קשר עין ראשוני.

  • במהלך החודש השלישי –
    מרים את ראשו, נשען על ידיו בשוכבו על הבטן, אגרופיו רפויים יותר, קולות ראשונים של צחוק, תופס חפצים בסביבתו.

  • במהלך החודש הרביעי –
    מסובב את ראשו, מרים את רגליו לכיוון ידיו בשוכבו על הגב, עוקב אחר תנועה, אגרופיו פתוחים, ישן רק מחצית מהיממה.

  • במהלך החודש החמישי –
    מתהפך מצד לצד, מרים את האגן, מעביר חפצים מיד ליד.

  • במהלך החודש השישי –
    מגלה את חלקי גופו, מכניס את רגליו לפיו, מסתובב למקרא שמו.

  • במהלך החודש השביעי 
    מתחיל לזחול, דוחף את עצמו, מושיט ידיו מעלה, זורק משחקים או חפצים על הרצפה.

  • במהלך החודש השמיני –
    זוחל קדימה ואחורה, יושב לפרק זמן קצר.

  • במהלך החודש התשיעי –
    לרוב כבר יושב, מוחא כפיים, דוחף באמצעות רגליו.

  • במהלך החודש העשירי –
    מנסה להתרומם למצב עמידה, ידיו יציבות ומאפשרות החזקת בקבוק.

  • במהלך החודש האחד עשר –
    מנופף בידיו לשלום, מתחיל בצעדיו הראשונים באמצעות תמיכה בחפצים או רהיטים.

  • במהלך החודש השניים עשר – צעדים ראשונים באופן עצמאי, מתכופף ומתיישר לבדו. 

התפתחות תינוקות כולל רצף של שלבים פיזיולוגיים, קוגניטיביים וריגשיים אשר כל אחד מהם מתבסס על זה שלפניו.

תאורטיקנים רבים מתחום הפסיכולוגיה עסקו בהתפתחות התקינה והנורמטיבית של תינוקות.
ביניהם פרויד, אריקסון ופיאז'ה כולם למעשה הסבירו את שלבי ההתפתחות ברצף החיים
ומדברים על אותו דבר בשמות שונים וזאת בכדי לתאר את אותו שלב פסיכולוגי המותאם לשלב הפיזיולוגי של הילד ולהיפך.

התפתחות תקינה של תינוקות, כמו בכל תהליך הדרגתי, אינה אחידה ביחס לילדים אחרים.
כל ילד מתפתח בקצב שלו. לא כל התינוקות מתחילים להתהפך, לזחול, ללכת באותו הזמן,
הדיבור והשפה מתפתחים בקצב שונה. לרוב, תינוקות מפותחים מוטורית יתעכבו מעט עם
השפה ולהיפך. יחד עם צפירת ההרגעה הזו חשוב לשים לב ולזהות את אותם ילדים הנמצאים
מתחת לטווח הנורמלי של הנורמה ההתפתחותית לילדים בגיל הצעיר, וזאת כדי לבצע אבחון
מדוקדק יותר ולעיתים בהתערבות שיקומית מסייעת, בדרך כלל רופא הילדים ובמרפאות
טיפת חלב ישימו לב לכך ולכן חשוב לבקר בהתמדה אצל הגורמים הללו.  

ניתן לחלק תחומי ההתפתחות למספר תחומים עיקריים:

  • מוטוריקה גסה – מהווה הבסיס לתנועת הילד במרחב מבחינת התהפכות, ישיבה, זחילה והליכה.
  • מוטוריקה עדינה – מהווה בסיס לתפקוד עדין של הידיים בעיקר מבחינת אחיזת עיפרון, ציור, כתיבה ומיומנויות מוטוריות עדינות אחרות.
  • שפה.
  • התנהגות חברתית.

חשוב להבין, כל פעולה/מיומנות חדשה הנרכשת על ידי ילדכם מצריכה התגייסות והכנה מוקדמת של שרירי הגוף ותכנון התנועה.
היו סבלניים, אל תדחפו אותו למקום בו איננו יכול/מסוגל עדיין, אל תשדרו כעס/אכזבה מכך שרכישת המיומנות לוקחת לו מעט יותר זמן מילד אחר,
ספקו לו סביבה תומכת ובטוחה.

התפתחות התינוק משתנה משלב לשלב לאורך התפתחותו, אך זה יתקיים רק לאחר שמוחו, כוחו הפיזיולגי והקורדינציה יהיו מוכנים לכך בתיאום מושלם!