לפעוטות יש קסם מיוחד. הם בדיוק מתחילים להגות את המילים הראשונות, ללכת את הצעדים הראשונים, להגיב באופן רצוני לתגובות שלנו, להתעניין בקבוצת השווים ולחייך, לחייך הרבה וזה פשוט מרטיט את הלב.
התפתחויות עיקריות אצל פעוטות
המעבר לעצמאות, צמיחת החברותיות, שיתוף בהתנסויות, פעילות גומלין בין פעוטות, מודעות לעצמי ולזולת, הבנת הזולת, רגישות חברתית וניצני המוסריות, רגשות משתנים ורגשות חדשים.
יחסי ההורה והפעוט
אחד מתפקידי ההורים בתקופת הגיל הרך הוא להתאים את התנהגותם שלהם ליכולות ולמגבלות הנוכחיות של הילד. למשל, לעזור לילד לווסת את עצמו, מאחר ובגיל הזה ילדים מסוגלים לווסת את עצמם רק בהנחיית המטפלים (הורים, מטפלת, סבא, סבתא).
תפקיד נוסף של ההורים בתקופת הגיל הרך הוא להציב גבולות נאותים לפעוט. החל מגיל שנה, מרגע שהתינוק מרחיב את התנועה בסביבתו, ההורים נותנם יותר הוראות ופקודות.
פעוט שיכול לסמוך על הוריו שיציבו לו גבולות בעת הצורך, יהיה חופשי יותר לחקור את יכולותיו בחופשיות, ולבחון עד היכן הן מגיעות. הגבולות מבטיחים לפעוט שהוריו לא יתנו לדחפיו להרחיק לכת יותר מידי. הגבולות מקנים מרחב להתפתחות להתרחש.
להורים תפקיד מכריע בגיל הזה, החל מעצם הנוכחות הפיסית המתבקשת דרך דרכי ההתמודדות עם האתגרים הנזכרים מעלה ואופן התגובה כלפי הילד בסיטואציות יום יומיות. הסמכות ההורית נבנית ומתהווה כבר בגיל הרך ועל כן רצוי מאד להיעזר בהדרכות בקבוצה או באופן פרטני על מנת להבין את עולמו של הילד וללמוד את רזי מקצוע ההורות.
הידע נותן להורה תחושת וודאות וביטחון בדרך שלו וכך הסמכות שלו נבנית. אין זה אומר שהורה שלא למד לא יכול להיות הורה טוב אלא שהורה שנתן לעצמו הזדמנות לעצור רגע, להתבונן על ההורות שלו, לפגוש את הילד שבו פוגש את הילד שלו ולא נבהל יש לו סיכויים גבוהים מאד להיות הורה הכי טוב שיכול להיות, למצות את הפוטנציאל ההורי שלו באופן מקסימלי.
קראו עוד איך הדרכת הורים יכולה לעזור לכם להתמודד עם הפעוט.ה שלכם בעמוד הדרכת הורים.